ÚOHS: Převzetí Scanií Ústeckým krajem jsme nestihli zabránit, zdržel nás Ústecký kraj

  • 06.11.2019
  • 11:03
  • Autor: Petr Mikula

V minulém týdnu oznámil náměstek hejtmana Ústeckého kraje Jaroslav Komínek na svém facebookovém profilu, že Ústecký kraj, resp. Dopravní společnost Ústeckého kraje, začíná jezdit s novými autobusy značky Scania. Smlouvu na jejich nákup chtěl přitom pozastavit Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Jak je to možné, jsme se dotázali přímo tohoto úřadu.

„My jsme nevydali pravomocné rozhodnutí ohledně kupních smluv, dokonce ani nepravomocné rozhodnutí. Je tady pouze návrh na zákaz plnění. A kvůli procesním krokům ze strany zadavatele jsme nemohli ta prvostupňová rozhodnutí zatím vydat,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Co to znamená? Ústecký kraj využil neschopnosti ÚOHS, který i přes svůj deklarovaný záměr nestihl vydat zákaz plnění kupních smluv. Jak k tomu došlo? Mluvčí úřadu nechtěl být konkrétní: „Já bych to úplně nespecifikoval, ale docházelo tam k nějakým procesním krokům z jejich strany, které nám znemožnily to rozhodnutí vydat.“

Pravděpodobně tak šlo o právní kličky. Připomeňme, že Ústecký kraj v posledních třech letech utratil za externí právní služby neuvěřitelných téměř 65 milionů korun.

Jinými slovy tak sám Ústecký kraj „zavinil“, že ÚOHS Ústeckému kraji nemohl převzetí autobusů zakázat. 71 Scanií tak kvůli neschopnosti ÚOHS převzal Ústecký kraj zcela legálně. „Nám zákon ukládá, že v momentě, kdy ta kupní smlouva je splněna, tak už to požadované nápravné opatření není možno uložit, tedy ten zákaz plnění, a tím pádem my to správní řízení musíme zastavit,“ vysvětluje mluvčí, který ale nevyloučil, že za tento nákup může ještě Ústecký kraj dostat od ÚOHS pokutu.

Situace se zatím týká pouze autobusů Scania. ÚOHS stále řeší ještě kupní smlouvu se společností Zliner, od které kraj autobusy zatím nepřevzal. „Smlouvy s tou společností Zliner podle našich informací zatím splněny nejsou, takže tam to správní řízení stále probíhá,“ řekl Švanda. Jinými slovy jde v případě druhé kupní smlouvy jen o to, jestli Zliner stihne dodat autobusy dřív, než tento nákup ÚOHS stihne zablokovat.

Fakticky tak nejde o to, zda je daný tendr v pořádku, ale zda budou rychlejší úředníci nebo výrobci.

 


Kauzou kolem DSÚK se zabýváme především z toho důvodu, že kvůli samotnému zajišťování služeb vnitřním dopravcem, nákupu autobusů za ceny vyšší než obvyklé, obrovským nákladům na právní služby a také hrozbám pokut utrácí Ústecký kraj stamiliony navíc, které by mohl kraj využít na financovaní jiných investic nebo služeb. Popřípadě by za tyto peníze mohli mít řidiči autobusů v Ústeckém kraji znatelně vyšší platy. A vzpomeňme si, že právě požadavkem na vyšší ohodnocení řidičů všechny současné aféry kolem zajišťování autobusové dopravy v Ústeckém kraji začaly. – Tento odstavec je krátkým vysvětlením a reakcí na ty, kteří naše články napadají na sociálních sítích. Jde přitom často o samotné zaměstnance DSÚK, jak mají uvedeno ve svých profilech.

Kauzy

DSÚK nemůže převzít autobusy od Zlineru 🎧