Prodloužení tramvajové trati v Jablonci se odkládá, zachování tramvaje teď závisí na analýze

  • 18.10.2019
  • 12:45
  • Autor: Petr Mikula

Vedení Jablonce nad Nisou nechce dále riskovat. Šance, že by se povedlo prodloužit tramvajovou trať č. 11 Soukennou ulicí na nový terminál je prý minimální. DPMLJ nyní pracuje na rozdělení projektu tak, aby se v tomto programovém období trať pouze zmodernizovala. S prodloužením tramvaje pak počítá až v druhé etapě. Vše ale závisí na analýze, která se teprve připravuje.

Zastupitelé Jablonce dnes schválili financování modernizace a prodloužení tramvajové trati. Podle primátora Jiřího Čeřovského (ODS) je to zřejmě jediná možnost, jak tramvaj zachránit. Prodloužení tramvajové trati totiž stále nemá veškerá nutná povolení a místní podnikatel Martin Moc městu oznámil, že projekt hodlá blokovat všemi možnými prostředky.

Jablonec nad Nisou chtěl prostřednictvím prodloužení tramvajové trati zároveň vyřešit celou řadu problémů – od chybějící dešťové kanalizace přes havarijní stav inženýrských sítí až po sanaci propadajícího se podloží v Soukenné ulici. Už teď je zřejmě jisté, že několikasetmilionová investice do dolního centra Jablonce, kde by 85 % zaplatila Evropská unie, se v nejbližších letech neuskuteční. Podle opozice to navíc znamená, že se dolní centrum bude rozkopávat opakovaně.

Zachování tramvaje stále není jisté

Jestli se Dopravnímu podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou podaří získat dotaci jen na modernizaci bez prodloužení, není jisté. Záleží to hlavně na výsledku tzv. CBA (Cost – Benefit Analysis, tedy analýzy nákladů a výnosů), kterou dopravní podnik teprve nechal zpracovat. Jisté je, že nebude tak příznivá, jako u varianty s prodloužením trati. Vedení Jablonce ale počítá s tím, že její výsledek bude na dotaci stačit. „Musí to vyjít, nebyl by to plán, ale konec,“ reagoval jablonecký radní Jan Zeman (ANO) na dotaz, zda existuje „plán B“ pro případ, že analýza CBA nevyjde.

Bývalý náměstek jabloneckého primátora pro rozvoj Lukáš Pleticha (ČSSD) je přitom přesvědčený, že město v případě obstrukcí od místních stěžovatelů není v tak bezvýchodném postavení: „Prodloužení tramvajové trati je veřejně prospěšná stavba ze zákona. V případě naléhavého veřejného zájmu lze uplatnit institut předběžné vykonatelnosti. To znamená, že podané odvolání proti rozhodnutí nemá odkladný účinek. Příklady z praxe už jsou. Bohužel stavební úřady se s tím moc nesetkávají a neumí s tím správně pracovat.“ Také odmítá nařčení, že by tato varianta vedení tramvajové trati nebyla projednaná s místními. „Ještě než se rozhodovalo o variantě vedení, oslovili jsme všechny majitele nemovitostí v Soukenné i na Dolním náměstí. Jestli pan Moc dorazil, si už nepamatuji. Určitě byl ale pozvaný spolu s ostatními. Z toho setkání jsme odcházeli s tím, že tahle varianta je průchodná a další setkání proběhne už ke konkrétní dokumentaci,“ vzpomíná Pleticha.

Za pokračování připraveného projektu se postavilo už přes 660 občanů, kteří během předchozích 4 dní podepsali „papírovou“ petici na podporu tramvaje (úřadu má být odevzdána v pondělí). Papírovou petici proti prodloužení trati podepsalo 409 petentů.

 


Autor článku je členem petičního výboru na podporu tramvaje.

Kauzy

DSÚK nemůže převzít autobusy od Zlineru 🎧