Boj o tramvaj: kavárník Moc si řekl o 50 milionů, příznivci sepisují petici

  • 14.10.2019
  • 12:19
  • Autor: Petr Mikula

V Jablonci nad Nisou začal sběr podpisů na podporu modernizace a prodloužení tramvajové trati na nový terminál mezi ulicemi Kamenná, Lipanská a 5. května. Pořadatelé jsou přesvědčeni, že připravený projekt dopadne na naprostou většinu obyvatel pozitivně a chtějí zvrátit mediální obraz, že „jsou všichni proti tramvaji“ a že přinese samá negativa.

Petice pro tramvaj má být protiváhou petici proti tramvaji, kterou inicioval kavárník Martin Moc. Tu podepsalo celkem 516 občanů, z toho 107 elektronicky a 409 na papírové archy. V souladu se zákonem však bylo pouze 152 podpisů. Jak vyplývá z dokumentu MMJN předkládanému na čtvrteční zasedání zastupitelstva, u zbylých podpisů chyběly odpovídající údaje. Organizátoři petice „pro tramvaj“ chtějí na čtvrteční zastupitelstvo dodat více podpisů a dokázat tak, že projekt modernizace a prodloužení tramvajové trati je pro většinu občanů přínosný. Na sesbírání podpisů mají ale jen pár dnů – konec sbírání podpisů avizují na čtvrteční poledne.

Faktem je, že v klíčové Soukenné ulici je proti projektu velký odpor. Podle reakcí lidí, kteří zde pracují, s nimi město napřímo nekomunikovalo a pozvalo je jen na veřejné projednání. Naopak Martin Moc a jeho lidé místní podnikatele poctivě obešli. „Jo, byl tu pan Moc, říkal, co to pro nás znamená, jak tu popraskají domy," řekla jedna z místních pracovnic. „Tyhle věci jsme řešili v Liberci, řešili je i v jiných městech, třeba v Olomouci jede tramvaj vyloženě mezi podloubím, tam zrcátkem potkáváte téměř okap. Je to řešené tak, že ty koleje jsou uložené v takové antivibrační vaně a je to na pevné jízdní dráze. Navíc jde o pěší zónu, kde tramvaj jede 20, maximálně 30 km/h na výjimku, takže ti obyvatelé to vůbec nepocítí," řekl Zprávám ze severu už před časem provozně-technický ředitel DPMLJ Ludvík Lavička.

Sám Martin Moc na sociálních sítích přiznal, že prodloužení tramvajové trati přestane blokovat pouze v tom případě, že od něj město dům odkoupí za 50 milionů korun, což je ale několikanásobek tržní hodnoty domu. Podle zastánců tramvaje je to jasný důkaz toho, že mu jde hlavně o peníze.

Bez prodloužení kraj nechce přispívat na provoz tolik

Situace kolem tramvajové trati se vyhrotila ve čtvrtek 3. října, kdy nové vedení Jablonce nad Nisou představilo zastupitelům zpracovanou variantu autobusové linky, která by nahradila tramvaj v případě zrušení. Iniciativa na podporu tramvaje jednala už ve čtvrtek s hejtmanem Libereckého kraje Martinem Půtou, jeho náměstky a zástupci Liberce.

„Celkem rychle jsme se shodli na tom, že prodloužení tramvaje je jediná možnost. Pokud by z nějakého důvodu nenastalo, tak tramvaj do Jablonce prakticky s koncem udržitelnosti předchozí dotace na rekonstrukci (2020) skončí, protože liberecký dopravní podnik by musel Jablonci napočítat opravy trati. A tím by se ze dne na den tramvaj zdražila tak, že by na to Jablonec prostě neměl. Podle hejtmana navíc pro kraj nepřipadá v úvahu do budoucna přispívat na provoz, pokud by nedošlo k prodloužení a napojení na terminál," shrnul nejdůležitější body jednání další člen petičního výboru Tomáš Fejfar. Pro kraj je totiž důležité, aby z tramvaje bylo možné přestupovat přímo na další regionální linky.

Postoj kraje podporují i první poznatky ze sběru podpisů na současné konečné. „Až třetina petentů pochází ze Železnobrodska a dalších obcí na jihovýchod od Jablonce. Nechybí ale ani cestující z obcí na východ od Jablonce. To dokazuje, že tramvaj má už dnes regionální význam a ten prodloužením na přestupní terminál ještě posílí," shrnuli první zkušenosti zastánci tramvaje.

Na jednání v kanceláři hejtmana také zaznělo, že částečným řešením by bylo rozdělit projekt na dvě etapy. V takovém případě by se ale Jablonec musel zavázat k tomu, že trať na terminál dokončí v příštím programovacím období. Pokud by se tak nestalo, hrozí vracení dotace ve výši 300 milionů Kč.


Autor článku je členem petičního výboru na podporu tramvaje

Kauzy

DSÚK nemůže převzít autobusy od Zlineru 🎧