Tramvaj do Vratislavic může skončit, vedení Jablonce má krizový scénář 🎧

  • 04.10.2019
  • 17:58
  • Autor: Petr Mikula

Jak jsme jako první informovali na naší facebookové stránce, vedení Jablonce nad Nisou vůbec poprvé přišlo s propočítaným modelem, kolik by ho stála autobusová linka do Vratislavic, kdyby došlo ke zrušení tramvajové trati. Autobus prý vyjde levněji. Opozice i Liberec jsou v šoku.

Na čtvrtečním semináři k řešení financování meziměstské tramvajové trati představilo vedení Jablonce krizový scénář, kolik by ho stálo zajištění autobusové linky z autobusového nádraží do Vratislavic, kdyby ji provozovala Jablonecká dopravní. Počítá se s kloubovými autobusy, menším počtem spojů oproti tramvaji a výslednou cenou „jen“ 12 milionů korun za rok.

„Překvapilo mě to. V tom čísle ale nebylo vůbec přiznané, že se jedná o úplně jiný standard zajištění hromadné dopravy, neodpovídá to intervalům ani kapacitám, které zvládá tramvaj. Teprve když jsme se doptali, tak jsme se dozvěděli, že by to bylo 16 milionů, kdyby byl zachován alespoň počet spojů,“ řekl překvapený lídr opozice a bývalý náměstek jabloneckého primátora pro rozvoj Jakub Chuchlík (Piráti).

V šoku z možného zrušení trati, jejíž část se už před pár lety za velké peníze modernizovala, byli i přítomní zástupci Liberce. „Narazili jsme na spoustu neznámých ze strany Jablonce, na věci, které si doteď nevysvětlili. Vidím to teď jako velmi problematické se v potřebné době dobrat k potřebnému cíli, aby bylo možné čerpat evropské dotace. (…) Pro nás to byla úplně nová informace, s námi nikdo nikdy nejednal o tom, že by místo tramvaje jezdil do Vratislavic autobus. A nedokážu si představit, že by v místě, kde není vybudovaná žádná otočka autobusu a není tu přestupní uzel, že by tu vůbec vystupovali lidé a přecházeli frekventovanou silnici k tramvaji. Značně by to komplikovalo komfort cestování i Vratislavičáků, protože ta tramvaj by byla už od konečné přeplněná,“ řekl nepříjemně překvapený liberecký radní a šéf dozorčí rady DPMLJ Petr Židek (ODS).

Zastupitelům prý doteď chyběly podklady

Podle předsedy dopravní komise Pavla Janouška (ODS) jde ale jen o snahu dát na stůl co nejvíce relevantních podkladů. „Bývalé vedení města nám za 9 měsíců nebylo schopné i přes veškeré urgence dodat relevantní informace. Teď nové vedení nám konečně dodalo reálná čísla, kolik co stojí, takže až teď máme podklady, na základě kterých můžeme svědomitě rozhodnout,“ říká Janoušek a zdůrazňuje, že pro něj je rušení tramvajové trati nemyslitelné: „Za mě osobně by bylo fatální chybou zlikvidovat tramvaj mezi Jabloncem a Libercem. Pro Jablonec je ten projekt obrovskou příležitostí. To není jen o tramvaji. Získáme nové sítě v zemi, vyřešíme propadající se Soukennou, opravíme opěrnou zeď v Nise, odkanalizujeme centrum. V tom projektu je mnoho akcí z evropských peněz, které bychom z městského rozpočtu jen tak neufinancovali.“

Jablonecký primátor Jiří Čeřovský (ODS) prý chtěl na semináři především ukázat konkrétní čísla, kolik co stojí, jasně definovat rizika celého projektu modernizace a prodloužení, aby už nikdo nebyl znovu překvapený, jako se to stalo 1. září, kdy město uzavřelo velmi vytíženou křižovatku Poštovní – Budovatelů a práce se přitom nemohly rozeběhnout, protože místní podnikatelé dali na poslední chvíli odvolání proti stavebnímu povolení na novou dešťovou kanalizaci. Čeřovský také vyjádřil obavu, že na všechny akce spojené s projektem tramvaje nebude mít město peníze. Jakub Chuchlík se ale brání: „Všechna tato velká čísla, která zavazují město vydávat velké částky na úkor jiných drobnějších výdajů, jsou všechno projekty zahájené v minulém volebním období. My jsme byli v podobném údivu před deseti měsíci. (…) To jediné, co do toho teď vstupuje je cena za dvě akce, které jsme spustili my, když jsme zjistili, že se nikdo nezaobíral otázkou, jak bude to území vypadat, až se ty výkopy zahrabou. Předpokládalo se, že budou asi vypadat stejně, takže na Anenském náměstí bude asfalt, v poštovní bude betonová dlažba a místy asfalt. Považujeme za důležité, aby tato místa byla architektonicky kultivovaná.“

Chuchlík také moc nevěří předloženým číslům. Podle něj cena architektonicky ztvárněného území Poštovní – Budovatelů – Anenské náměstí nemůže být dražší o desítky milionů oproti původní úsporné variantě. „Já myslím, že ten rozdíl tam být může, protože síťaři zaplatí ze dvou třetin nový asfalt. Za žulovou dlažbu nedají ani korunu navíc, než co by dali za ten asfalt. Navíc by mi bylo líto lidí, kteří v těch místech bydlí. Sám mám pod domem dlažbu a průjezd každého auta slyším,“ přiklání se k vypuštění architekty navržených úprav prostoru předseda dopravní komise Janoušek, což by podle předloženého materiálu ušetřilo městskému rozpočtu až 70 milionů korun. Piráti této částce nevěří a budou zjišťovat, z čeho se skládá.

Dohoda na financování modernizace trati a provozu musí být podle zástupců DPMLJ hotová a schválená zastupitelstvy v říjnu, aby bylo vůbec možné včas podat žádost o evropskou dotaci.

Kauzy

DSÚK nemůže převzít autobusy od Zlineru 🎧