Podivná zakázka ústeckého dopravního podniku za 1,5 milionu korun. Byla šitá na míru? 🎧

  • 27.08.2019
  • 15:23
  • Autor: Petr Mikula

Téměř na milion a půl si má přijít společnost Arakis & Belleville z rozpočtu Dopravního podniku města Ústí nad Labem. Dopravce má za to získat nové webové stránky a také mobilní aplikaci. Ani s pětiměsíčním zpožděním nic z toho stále nefunguje. Na problém jsme upozornili na začátku srpna. Nové informace ještě více naznačují, že mohla být zakázka šitá na míru.

Smlouvu podle registru (https://smlouvy.gov.cz/smlouva/7040123) uzavřel dopravní podnik 18.10.2018. „Zhotovitel této zakázky byl vybrán na základě poptávkového řízení,“ dozvěděli jsme se už před měsícem ze sekretariátu výkonného ředitele společnosti Libora Turka. Firmu tedy dopravní podnik nevybral klasickou veřejnou soutěží, ale takzvaným „průzkumem trhu“, kdy společnost osloví několik vybraných firem z oboru, aby podaly své cenové nabídky a doložily své reference čestným prohlášením. V praxi to znamená, že i když by podobný produkt dopravnímu podniku mohly nabídnout stovky IT firem nebo zkušených programátorů na volné noze, dozvěděli se o tom právě jen ti vybraní, které dopravní podnik přímo oslovil.

Zjišťovali jsme tedy, které společnosti dopravní podnik oslovil a jak je vybral. „Zápisy z jednání představenstva společnosti nejsou veřejný dokument, proto bez souhlasu představenstva nemohou být zasílány. Osloveny byly společnosti: Liff studio s.r.o., Arakis & Belleville s.r.o., Ogilvy One a.s.,“ odpověděla Zprávám ze severu mluvčí DPmUL Jana Dvořáková. O dohledatelných zkušenostech vítězné společnosti Arakis & Belleville jsme psali už minule. „Vytvořili pouze jednu aplikaci pro Google Play a kdo ví, zda vůbec ji dělali oni nebo ji dělal nějaký externista jak je zvykem, aplikace navíc nevypadá jako nativní ale jako html5. Webové stránky jistě pojedou na nějakém opensource cms (volně šířený systém pro správu obsahu – pozn. red.), ale třeba jim křivdím. Není dohledatelná žádná reference krom recenze na firmy.cz od jednoho jejich nespokojeného zákazníka,“ zpochybnil už před měsícem zkušenosti vítězné firmy zkušený IT odborník, kterého Zprávy ze severu oslovily.

Na tvorbu pokročilého IT systému oslovil dopravní podnik marketingové firmy

Společnosti Liff studio v druhém srpnovém týdnu nefungovaly ani vlastní webové stránky. Dnes už fungují. Stoprocentním vlastníkem je podle rejstříku Lukáš Knot z Vratislavic nad Nisou, který se podle dostupných informací věnuje primárně módě a propagaci. I samotný web společnosti Liff studio programoval podle informací ze zdrojového kódu externista a Liff studio se postaralo pouze o design. V referencích se navíc dozvíme, že firma například ‚hrdě spolupracuje s…‘ OC Forum Liberec. „S touto agenturou v současnosti nespolupracujeme, ani jsem historicky nedohledala zda s ní spolupracovala má předchůdkyně. Takže je mi líto, ale žádný feedback na agenturu nemohu poskytnout,“ napsala nám například Lucie Blažková z marketingového oddělení centra. Liff studio se také na svých stránkách chlubí pobočkou v Liverpoolu. Její oficiální telefonní číslo ale po vytočení hlásí, že neexistuje.

Web společnosti Liff studio na začátku srpna

Seriózněji působí třetí z oslovených společností Ogilvy One. Jde o českou pobočku známé nadnárodní marketingové agentury. Ani ta se ale sama nezabývá programováním IT systémů. Svou práci na webu popisuje následovně: „Naše práce vypráví příběhy, spouští dialog, vybízí k reakci, tvoří loajalitu a buduje tak vzájemný vztah mezi lidmi a značkami.“ Těžko tak může někdo podle popisu očekávat, že by šlo o programátory s potřebnou zkušeností. „Přijde mně to jako ukázkové ‚výběrové řízení‘, kde se jen papírově dosadí nabídky firem, které se toho ani nechtějí zúčastnit a vítěz je předem určen,“ shrnul nám své dojmy IT odborník, který sám má zkušenost s výběrovým řízením na podobný systém pro jinou dopravní společnost.

Dopravního podniku města Ústí nad Labem jsme se také ptali na klíč, podle kterého byly firmy do poptávkového řízení osloveny. Ani po třech týdnech jsme odpověď nezískali.

Související: 1,5 milionu korun za nový web a aplikaci dopravního podniku firmě bez zkušeností

Kauzy

DSÚK nemůže převzít autobusy od Zlineru 🎧