Dva týdny s Arrivou: nespolehlivé, nekvalitní a nebezpečné – na kolejích jde o život

  • 30.12.2019
  • 15:02
  • Autor: Petr Mikula

Už více jak dva týdny jezdí na kolejích v Libereckém kraji nový soukromý dopravce Arriva vlaky. Sama tato dceřinná společnost německých drah DB už uznala, že se jí nástup na české koleje nepovedl. Dopravci se nepodařila zajistit ani odpovídající technika, ani personál. Přestože 17. prosince hejtman Libereckého kraje Martin Půta za objednavatele regionálních spojů deklaroval, že jde o běžné problémy spojené s nástupem nového provozovatele a nápravu očekává do týdne, dodnes zásadní problémy Arrivy vyřešené nejsou.

  1. Strojvedoucím se nedá dovolat

V předminulém týdnu jsme vám přinesli článek: „Na kolejích Libereckého kraje je nebezpečno, bulharští strojvedoucí Arrivy neumí česky“. Společnost Arriva slíbila nápravu, která se ale ani po dvou týdnech úplně nepovedla a znovu se opakovala situace s nepovedeným „šibováním“, kterou jsme popsali v oněm článku. Arriva má také stále problém s uváděním správných telefonních čísel na své strojvedoucí. A tak se například výpravčí z Libereckého kraje dovolal namísto vlaku, který chtěl ověřit, strojvedoucímu na Vsetínsko a po komunikaci s dispečinkem pak zase strojvedoucímu, který spal a měl volno. V případě potřeby zastavit vlak toto mohou být osudové vteřiny, které rozhodují o životech lidí. Jde přitom o situace, jako je spadlý strom na trati, auto uvízlé na přejezdu, nebo třeba když chybou strojvedoucího vyjede na trať vlak proti, což už se také Arrivě stalo.

  1. Chyby strojvedoucích

Strojvedoucím Arrivy už se opakovaně stalo, že vyjeli na trať tzv. „na červenou“ – tedy projeli návěst „Stůj“, popřípadě neuposlechli signálů výpravčích. Zatím nejvážnější případ se stal u Mladé Boleslavi, kdy rychlík Arrivy Tanvald – Praha vjel na trať, kam měl přitom právě vjet z druhé strany protijedoucí rychlík. Tomu ale zaměstnanci dráhy stihli včas zablokovat výjezd ze stanice, a tak to odnesla jen poničená výhybka. Další nebezpečí ale znamenalo i to, že vlak Arrivy vjel na silniční přejezd s otevřenými závorami.

  1. Nespolehlivý dispečink Arrivy a chybějící informace

Podle našich zdrojů u SŽDC bývá problém se spojit i s dispečery Arrivy. O tom, že dispečink dopravce sám o sobě moc nefunguje, svědčí i četná svědectví nespokojených cestujících o tom, že si spoje Arrivy ujíždí i navzájem. Ještě minulý týden také chyběly na webu Arrivy i základní informace o tarifech, jízdních řádech a mimořádnostech (kterých nebylo málo!). Informace chyběly i ve stanicích, které mají být obsazené personálem.

  1. Vlaky rušené bez náhrady

Arriva také zrušila na poslední chvíli hned několik vlaků. Podle našich zdrojů u SŽDC to zdůvodnili chybějícím personálem. Některé přitom bez náhrady, protože Arriva nesjednala v těchto situacích běžnou náhradní autobusovou dopravu.

  1. Četné technické potíže a nedodržení slibovaných standardů

Arriva stále v celé řadě bodů nesplňuje podmínky, ke kterým se sama zavázala ve smlouvě s Libereckým krajem (https://smlouvy.gov.cz/smlouva/11071896). Kromě záležitostí kosmetických to jsou ale i naprosto zásadní problémy. Ačkoli nasazení ojetých vozidel Siemens Desiro znamená zvýšení komfortu ohledně nízkopodlažnosti, nejsou úplně v dobrém stavu a způsobila například několik poruch zabezpečení na přejezdech. Stále jsou také potíže s odbavováním cestujících včetně nákupu krajského tarifu IDOL. Ve vlacích také stále chybí plnohodnotný systém pro hlášení zastávek a tlačítka pro zastávky na znamení. Ozval se nám přitom cestující, který takto přejel zastávku, přestože zaměstnance Arrivy o potřebě výstupu informoval. Tragikomickou epizodou bylo i další nasazení lůžkového retrovlaku bez funkčního topení jako rychlíku Praha – Tanvald. Tento spoj ale na rozdíl od regionálních linek neobjednává Liberecký kraj, ale Ministerstvo dopravy, které už Arrivě pohrozilo i odebráním spojů.

Nespolehlivý dopravce za vyšší cenu – čistě politické rozhodnutí

Jmenovaná smlouva mezi Libereckým krajem jen potvrzuje to, o čem jsme psali v článku: „Problémy s Arrivou Liberecký kraj vůbec nemusel řešit. Předem na ně upozorňovala konkurence i odbory.“ Arriva získala od Libereckého kraje vstřícnější podmínky, než kraj nabídl ostatním dopravcům. Jde například o více než roční přechodné období, kdy může Arriva zajišťovat službu s horším vozovým parkem. Společnost Arriva vlaky přitom stále nesplňuje v celé řadě bodů ani tuto „na míru ušitou“ smlouvu. Na těchto linkách tak jezdí horší vozy, než nabídly konkurenční České dráhy, a navíc za cenu o 7 Kč/vlkm dráž. Hejtman Libereckého kraje Martin Půta ale smlouvu ještě 17. prosince hájil s tím, že kdyby zde kraj nevytvořil konkurenční prostředí, tak by České dráhy takovou nabídku nepodaly.

 

Aktualizace: Už i Liberecký kraj hrozí Arrivě odebráním linek

V pondělí 30. 12. došla trpělivost i hetmanovi Libereckého kraje Martinu Půtovi. „Současný stav považuji za neudržitelný a chci mít jasnou garanci toho, kdy začne smlouva platit v podobě, k níž se dopravce zavázal. Rozhodně jsme  pepředpokládali, že firma nebude schopna plnit podmínky uzavřené smlouvy. Pokud na některých spojích není dopravce schopen prodat jízdenky, neměl by za své výkony v takovém případě dostat zaplaceno,“ poslal hejtman odpoledne své stanovisko novinářům. Zároveň oznámil, že Korid LK udělí společnosti Arriva vlaky pokuty.

V pondělí 6. ledna pak předloží krajským radním podrobné zhodnocení dosavadního provozu spojů Arrivy a návrh na odstranění existujících problémů. „Očekávám, že nejpozději do poloviny ledna bude na tratích provozovaných Arrivou vše fungovat tak, jak má. Pokud tomu tak nebude,  zvážíme odstoupení od smlouvy,“ informoval hejtman Martin Půta.

Kauzy

DSÚK nemůže převzít autobusy od Zlineru 🎧