Problémy s Arrivou Liberecký kraj vůbec nemusel řešit. Předem na ně upozorňovala konkurence i odbory

  • 20.12.2019
  • 21:47
  • Autor: Petr Mikula

Moderní nízkopodlažní vozy s WiFi a celkově vyšší komfort sliboval cestujícím Liberecký kraj, když oznámil, že od 15. 12. 2019 začne na tratích Liberec – Turnov – Železný Brod – Stará Paka – Lomnice nad Popelkou a Železný Brod – Tanvald jezdit společnost Arriva. Realita je ale jiná. Podle řady cestujících se komfort zhoršil, nasazené vozy nesplňují slibované standardy a někteří strojvedoucí Arrivy navíc nekomunikují s obsluhou tratí ani s dispečinkem.

„Prioritou je pro nás komfort cestujících, a proto naším hlavním požadavkem bylo nasazení moderních nízkopodlažních vozidel na celý požadovaný soubor tratí. Společnost Arriva vlaky s. r. o. tento požadavek splňuje. Nabídla vozy 642 Siemens Desiro na celou trasu Liberec – Turnov – Semily – Stará Paka hned od prvního dne kontraktu s dobou plnění od 15. prosince 2019 do konce platnosti jízdních řádů 2028/2029,“ zdůvodnil hejtman Martin Půta v únoru 2019 výběr nového dopravce.

„Ty nabídky (Arriva a ČD – pozn.red.), které byly předloženy k posouzení byly  v podstatě srovnatelné, ty rozdíly nebyly velké, ale Rada kraje přihlédla k tomu, jaké typy vozidel byly nabídnuty, přihlédla samozřejmě k ceně a i když to rozhodování nebylo jednoduché (…), tak to rozhodnutí padlo a bylo jednohlasně schváleno,“ vysvětlil krajský náměstek pro dopravu Jan Sviták. Podle Libereckého kraje tak Arriva zvítězila zhruba o korunu a 50 haléřů na vlakokilometr.

Tehdejší šéf Českých drah porážku v ceně uznal, ale zároveň zdůraznil, že ČD na rozdíl od konkurence svou nabídku může garantovat. „Dneska jsme upozornili pana hejtmana a jeho kolegy, že si nemyslíme, že ta částka, kterou ušetřili je úměrná tomu riziku, které podstupují. (…) My máme 15 tisíc zaměstnanců 3600 strojvedoucích, zajišťujeme železniční dopravu po celé republice. Máme s tím spojené rezervy, jak v oblasti techniky, tak v oblasti personálu. My jsme spolehlivý partner, který když něco nabídne, tak to také splní,“ reagoval tehdy na rozhodnutí kraje generální ředitel ČD Miroslav Kupec a dodal: „My jen říkáme to, zvažte zda ta míra rizika je úměrná tomu, že jste ušetřili 1,50 Kč na vlakokilometr, ve chvíli, kdy my vám říkáme na rozdíl od konkurence, že my ty vlaky už dneska máme, které nabízíme, my máme ty strojvedoucí, které nabízíme, my máme tu základnu, v které ty vozidla udržujeme. To všechno České dráhy mají a to všechno ta konkurence nemá.“

Odbory: Kraj nabídky špatně spočítal, České dráhy byly o 7 Kč/vlkm levnější!

V létě se pak do celé věci vložily ještě železniční odbory, jejichž analytický tým dokonce zjistil, že se Liberecký kraj spletl ve výpočtu a že nabídka ČD byla dokonce levnější – a to dokonce o 7 Kč na vlakokilometr. „Cena 158,98 (ale jen pro linky L3+L5) byla zřejmě porovnávána s cenou Arriva vlaky s.r.o. 157,12 Kč (pro celý soubor L3+L5+L18), ale tato cena ČD byla pouze na část posuzovaného výkonu, na linku L18 nabídly ČD cenu výrazně nižší – 105,52 Kč/vlkm a za vozidlo, které odpovídá poptávce v rámci oběhu C. (…) Ve váženém průměru jsou ČD na ceně pod 150 Kč na vlkm a levnější než Arriva, a to s kvalitními nízkopodlažními vozidly hned od prosince 2019, ne až od 2. nebo pozdějšího roku kontraktu,“ píše ve své analýze Svaz odborářů služeb a dopravy. Odboráři zároveň upozornili i na faktické chyby v tabulce, kde kraj porovnával parametry nabízených vozidel. Chyby opět nahrávaly nabídce Arrivy.

Jedením z autorů podkladů pro výběr nového dopravce byl i jednatel KORID LK Pavel Blažek. Toho kraj z výběru nového dopravce stáhl poté, co web zdopravy.cz zjistil, že je ve střetu zájmů, protože má s jedním ze zaměstnanců Arrivy společnou poradenskou firmu. Kraj sice poptávkové řízení zopakoval, ale podklady zůstaly stejné.

A jak problémový nástup Arrivy hodnotí vedení kraje dnes?

„Pokuty budeme uplatňovat nepochybně, máme je ve smlouvách a uplatnit je musíme. A já pevně věřím, že to první přechodné období nebude trvat dlouho a že to do konce tohoto týdne uvedou do stavu, který mají ve smlouvách,“ okomentoval situaci hejtman Libereckého kraje Martin Půta a dodal i humornou historku: „Asi vždycky při takhle velký změně sytému je tam nějaký potenciál k problému, než se to rozběhne. Humorná historka: že ta paní, která jela tím prvním vlakem ze Železného Brodu do Tanvaldu, tak jím jela úplně poprvý a prokluzovalo jí to celou cestu, protože se to musela naučit. Ten potenciál je tam k těm chybám velký.“

Vzhledem k výše popsanému jsme se zeptali i na to, jestli má Pavel Blažek v pozici jednatele krajské organizace KORID LK stále hejtmanovu důvěru: „To nebudu komentovat, vůbec jako, nezlobte se,“ odvětil hejtman.

 

Čtěte také: Na kolejích Libereckého kraje je nebezpečno, bulharští strojvedoucí Arrivy neumí česky

Kauzy

DSÚK nemůže převzít autobusy od Zlineru 🎧